Ziua

De la Wikipedia, enciclopedia liberă
(Redirecționat de la Ziarul Ziua)
Salt la: Navigare, căutare

Ziua a fost un ziar din România care și-a încheiat activitatea jurnalistică în ianuarie 2010. Grupul de Presă „Ziua” s-a dezvoltat în jurul cotidianului cu același nume, fondat în 1930 și reapărut în anul 1994 sub conducerea lui Sorin Roșca Stănescu[1][2]. La un an de la relansarea ziarului, Stănescu și Dinu Patriciu înființează o tipografie proprie pentru cotidian, Ana Maria Press SRL[1].

În anul 1996 Ziua a înființat prima ediție locală, Ziua de Vest, urmată la scurt timp de Ziua de Iași, Ziua de Cluj, Ziua de Constanța și, mai târziu,[Când?] de Ziua de Hunedoara și Ziua de Brașov. [necesită citare]

La începutul anului 1996, Ziua a lansat în premieră în România ediția online a cotidianului național, și trei ani mai târziu prima ediție internațională - Ziua U.S.A. pentru românii din SUA și Canada. A fost primul cotidian românesc care s-a lansat pe Internet[1].

Dezvoltarea sa a continuat cu inaugurarea în 1995 a propriei tipografii Ana Maria Press, a unei rețele de distribuție si a propriei case de editură.[necesită citare]

Echipa de editorialiști a ziarului cuprindea printre alții pe Sorin Roșca Stănescu, Victor Roncea, Miruna Munteanu, Ioan Grosan, Dan Ciachir, Ion Spânu, Dan Pavel, Zoe Petre, Eugen Simion etc.[necesită citare]

După mai multe schimbări de acționari, ziarul a ajuns sub controlul lui Sorin Ovidiu Vântu[1].

Vânzările ziarului se situau la 48.534 de exemplare pe ediție în anul 2000[3]. Prin comparație, în anul 2009, tirajul vândut este mai mic cu 76%.[3]

La data de 5 ianuarie 2010, conducerea ziarului a anunțat că ultima ediție tipărită va fi cea din 7 ianuarie[1]. La 30 ianuarie a fost sistată și apariția online.[4]

La data de 7 ianuarie 2010 ziarul ZIUA și-a încetat apariția. Un grup de foști jurnaliști de la Ziua au înființat, tot în ianuarie 2010, publicația online Ziua Veche[5][6]. O altă echipă a fostului ziar se poate găsi și pe site-ul www.ziuaonline.ro

Dezvăluiri și acuzații[modificare | modificare sursă]

Politica editorială a cotidianului, după relansarea din 1994, a fost de a publica articole despre președintele Ion Iliescu, în care se făcea legătura dintre studiile făcute la Moscova, ale liderului politic, și o posibilă recrutate de către serviciile KGB-ului[1]. În urma acestor articole considerate calomnioase, Sorin Roșca Stănescu a fost dat în judecată, dar achitat în 1997[1]. În anul 2009, Stănescu l-a dat în judecată pe președintele Traian Băsescu pentru afirmații calomnioase la adresa sa[1]. Acțiunea juridică este în curs[1].

Între dezvăluirile celebre, se include și acuzația despre plagiatul lui Gabriel Liiceanu din Martin Heidegger, autor Ion Spânu, și Afacerea Humanitas cu editorialul "Profitorul tuturor regimurilor", autor Victor Roncea, care a dus la un proces al scriitorului cu Ziua, proces pe care scriitorul și patronul Humanitas l-a pierdut.

Printre dezvăluirile de mare impact ale cotidianului ZIUA se numără și stenogramele PSD publicate de Editura Ziua în 3 volume.

Note[modificare | modificare sursă]