Discuție:București

De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Salt la: Navigare, căutare
Cscr-former.svg București a fost propus ca articol de calitate, dar în urma discuției s-a constatat că nu îndeplinea criteriile la acea vreme. Puteți să vă uitați la legăturile aflate mai jos, în istoricul articolului, pentru a găsi pagina nominalizării, și să aflați de ce a fost respins.
16 aprilie 2016 Propunere articol de calitate Respins
Bucharest-Calea-Victoriei-Aerial-View.jpg Articolul București este un subiect de care se ocupă Proiectul Orașele României, proiectul care se ocupă cu întreținerea și dezvoltarea articolelor despre orașele din România Dacă doriți să participați la acest proiect, vă rugăm să vă înscrieți aici.
C Acest articol a fost evaluat ca făcând parte din grupa C pe scala de calitate.
Top Acest articol a fost evaluat ca făcând parte din grupa top pe scala de importanță.

Surse de informare[modificare sursă]

ar trebui schimbat si numele primarului;in loc de Videanu acum e Oprescu


" Iernile în București sunt destul de blânde cu puține zăpezi și temperaturi relativ ridicate, în timp ce în ultimii ani verile sunt foarte calde, chiar caniculare (cu temperaturi foarte ridicate de pâna la 45 de grade la umbră) și cu puține precipitații. Aceasta face ca diferențele de temperatură iarnă - vară să fie de pâna la 60 de grade" - sunt tare curios cine a fost persoana care a scris aceste aberații și totodata de ce nu a observat nimeni. Temperaturi ridicate de pana la 45 de grade??? (temperatura maxima înregistrată vreodată în România este de 44.5 grade Celsius la Ion Sion - LA UMBRA; așa că nu mai măsurați temperatura cu termometrul lipit de asfalt în plin centrul Bucureștiului).

"Iernile în București sunt destul de blânde cu puține zăpezi și temperaturi relativ ridicate,"..."diferențele de temperatură iarnă - vară să fie de pâna la 60 de grade". În condițiile în care s-a afirmat că vara se inregistrează 45 de grade, si diferența vară-iarnă este de 60 de grade, înseamna că iarna se înregistrează -15 grade. Astea sunt temperaturile relativ ridicate din timpul iernii? Sincer nu aș vrea să experimentez ce înseamna pentru autorul acestui articol o iarnă friguroasă.

Revizuiți articolul pentru că e absolut penal. P.S. Și articolul în limba engleză legat de clima din România are greșelile lui din moment ce după tabelul existent pe site-ul respectiv iarna sunt numai medii de temperatură pozitive.

Florin George (discuție) 14 august 2009 09:50 (EEST)

Orașe înfrățite[modificare sursă]

Nu am gasit nici o sursa care sa-mi arate ca Budapesta si Hannover sunt orase infratite cu Bucuresti? Chiar din contra, nu apare Bucuresti la lista de orase infratite. Are cineva o sursa, altfel mai bine reparati pagina.

Orașe apropiate?[modificare sursă]

Ok, înțeleg că Ploieștiul este un oraș apropiat la 60 de km de București, dar restul orașelor, la sute de km, tot orașe apropiate se pot numi?!?... Acest comentariu nesemnat a fost adăugat de Vlad (discuție • contribuții).

Nu imi vine sa inteleg de ce englezii au scris mai mult despre bucuresti decat insusi romanii...Ar trebui facut ceva si sper sa am timpul sa pot sa modific pagina Bucuresti. Acest comentariu nesemnat a fost adăugat de Out slide (discuție • contribuții).

Păi da ce crezi că englezii au scris? ;) Tot români au scris articolul la en.wiki, în special Ronline, și nu știu dacă la un moment dat nu a fost "featured article" (adică prezent pe prima pagină). --Vlad|-> 5 martie 2006 03:58 (EET)

chiar ar trebui lucrat la pagina asta. lipsesc foarte multe informatii importante, in schimb sunt informatii mai putin importante (orase apropiate ca Timisoara, Cluj sau Iasi. mai aproape sunt Sofia sau Belgrad! si informatiile despre comunitatile minoritare sunt incomplete si extraordinar de depasite - din 1930) TheReaper 25 martie 2006 21:26 (EET)

Legatura de refacut[modificare sursă]

Exista in text o trimitere catre pagina 'Mircea Ciobanu', care ar fi trebuit sa fie domnitorul care a ridicat Biserica Domneasca. Doar ca intre timp a aparut un autor roman contemporan avand acest nume, si uite asa a devenit ctitor peste timp al bisericii. :)

Județ?[modificare sursă]

Am observat un lucru ciudat în cutia respectivă, cum că Bucureștiul este județ. O fi având el prefectură, dar tot municipiu este (sau nu?). Mai mult, mai jos, la secțiunea administrație, se specifică clar că nu aparține nici unui județ. Există vreun ordin care l-a făcut județ și nu știu eu? Chiar sunt curios :-) --KlaudiuMihăilă Mesaj 5 iunie 2006 17:51 (EEST)

E municipiu și s-a corectat. -Laurap\ mesaj 5 iunie 2006 18:10 (EEST)

Repere geografice[modificare sursă]

Prevăd la această secțiune, o întreagă listă cu toate reședințele de județ din țară. Propunere: eliminare -Laurap\ mesaj 15 iunie 2006 12:03 (EEST)

Legătură moartă[modificare sursă]

În timpul mai multor rulări automate ale robotului următoarea legătură externă a fost găsită indisponibilă. Verificați dacă legătura este într-adevăr indisponibilă și reparați sau înlăturați legătura, după caz!

--MihaitzaBot 24 ianuarie 2007 19:19 (EET)

Steagul[modificare sursă]

De unde a apărut steagul Bucureștilor? Chiar exista, ca nu țin minte să-l fi văzut! --ES Vic 5 februarie 2007 16:23 (EET)

În fața primăriei Bucureștiului flutură niște drapele albe cu stema orașului, cred că ăla e de fapt drapelul Bucureștiului, nu tricolorul cu stema. Există vreo hotărâre a PMB prin care s-a stabilit forma lui și în care putem să verificăm sigur?  —Andreidiscuție 15 februarie 2011 11:55 (EET)

Steagul oficial nu există. Există numai stema (vezi pmb.ro). Oricum, steagul promovat pe ro.wiki, en.wiki (și câte or mai fi) nu are nici o acoperire oficială. Dar, de ceva vreme, Primăria folosește un steag alb cu stema municipiului. Căutați pe Google "Sorin Oprescu" și o să găsiți cel puțin două imagini în acest sens. Mai mult: stema orașului afișată pe wiki este eronată. Vezi stema oficială pe site-ul primăriei (hint: panglica cu deviza are albastru sus și roșu jos, corespunzător celor mai elementare reguli heraldice; desigur, multă lume urmează sintagma "roșu, galben și albastru" și am și exemple de instituții ale statului care au arborat drapelul României cu roșul la hampă). După cum prea puțini știu că, atunci când se arborează (și doar atunci când este cazul), privite din față (de ex., spre fațada clădirii) ordinea este, de la stânga la dreapta: drapelul României și apoi emblema UE. Dar, duceți-vă puțin până la Viena și o să vedeți că pe primăria Vienei sunt arborate doar steagul Vienei și cel al Austriei. Nu mai discut că steagul NATO nu are ce căuta nicăieri, cu excepția unităților militare care fac parte din sistem. În România am văzut steagul NATO arborat în fața unor primării, școli, săli de sport ș.a.m.d. Mergeți la Bruxelles și n-o să vedeți steagul NATO decât la sediul NATO. Mergeți oriunde în Europa cu ochii deschiși și o să-mi dați dreptate. Și o să vedeți că nicăieri nu se arborează drapelele în dublu-triplu-cvadruplu exemplar, ca la noi, inclusiv la administrația prezidențială. Este prima dată când scriu pe wiki, nu știu cum funcționează, nu știu dacă aude cineva, dar asta am avut de spus și m-aș bucura dacă autorul/ii) paginilor repective ar auzi (i.e. aștept o reacție în sensul modificării articolelor din ro.wiki, en.wiki etc. pentru corectarea simbolurilor). Dacă nu, înseamnă că chiar nu contează și îmi cer iertare pentru intervenție. Aglaiad (discuție) 10 martie 2011 00:43 (EET)


Repere[modificare sursă]

Chiar folosesc la ceva acele „repere geografice”? — AdiJapan  11 mai 2007 18:32 (EEST)

La cifre, în special, se impun referințe pentru că este dificil să controleze cineva permanent datele care se schimbă frecvent. Dacă se renunță la ele, pot fi înlocuite prin legături externe. Bouncywikilogo.gif G E O 11 mai 2007 23:06 (EEST)
Nu, întrebam dacă acele numere oferă vreo informație utilă cuiva. Probabil dacă te duci la articolele despre Brașov, Cluj, Timișoara etc. găsești găsești aceleași numere (sau altele!), deci definim poziția Bucureștiului în funcție de acele orașe și a acelor orașe în funcție de București. Primăria e la 1 km de gară și gara la 1 km de primărie --- și iată cum nu știi nici unde-i una nici cealaltă. Eu zic că acele „repere” pot fi șterse fără grijă, pentru că nu prea reperează nimic. — AdiJapan  12 mai 2007 07:39 (EEST)
Nu eu am introdus acele cifre, dar cred că sunt utile, de multe ori mai utile decât întreg articolul. Dacă un cititor își pune următoarea întrebare, oare cam câte ore fac cu mașina de la București la Iași?, nu își poate răspunde la această întrebare fără acele cifre. Interesele cititorilor sunt diverse, unul este interesat de istoricul Bucureștiului, altul de clădirile din el, iar altul, de ce nu, de distanța de la București la Iași. Dacă aceste informații arată cam aiurea la începutul fiecărui articol despre un oraș, am putea avea un articol în care să fie trecute toate distanțele între orașe, sau cel puțin între orașele mari. Parcă existau astfel de date pe hărți. -- Pixi discuție 12 mai 2007 08:22 (EEST)

Revert[modificare sursă]

Un anonim a introdus aceste completări la articol, formulate și redactate atît de stîngace încît a trebuit să dau revert. Dacă credeți totuși că se poate recupera ceva de acolo vă rog s-o faceți. Mulțumesc. — AdiJapan  3 iulie 2007 14:45 (EEST)

Aere de Bucresti[modificare sursă]

As vrea sa stiu daca exista literatura care mentioneaza termenul de "aere de Bucuresti". --Anittas 30 decembrie 2007 09:15 (EET)

arhitectura: Europe House (orange)[modificare sursă]

poza cu "blocul orange" de la sectia arhitectura trebuie redenumita, si pus ev. un link catre un articol despre ea.

ea trebuie numita "cladire de birouri" si nu "centru de afaceri" - e un termen mai exact. in plus, are un nume - Europe House, care evita termenul de "Orange" - care ar fi reclama pentru firma, si cred ca nu ne intereseaza.

Cladirea e remarcabila pt. ca a fost considerata de critica de arhitectura ca fiind una din primele cladiri de birouri cu adevarat reusite, din Bucuresti, dupa 1989. Vladimir Arsene, arhitectul, a lucrat multa vreme in strainatate si s-a intors dupa 1990. Am propus un ciot de articol despre cladire, la Europe House cine are timp si placere, poate dezvolta informatia mimima postata de mine acolo. (Horia mar 8 aprilie 2008 23:07 (EEST))

Alegeri[modificare sursă]

ar trebui schimbat si numele primarului;in loc de Videanu acum e Oprescu Acest comentariu nesemnat a fost adăugat de 79.117.48.189 (discuție • contribuții).

Rezultatele nu sunt inca definitive. De altfel acesta este si motivul pentru care pagina este protejata. Schimbare va fi facuta in momentul centralizarii datelor de la toate cele 1181 sectii de votare.--Strainu (Диckуциe)   16 iunie 2008 16:59 (EEST)
Parerea mea e ca trebuie pus Oprescu in momentul cand preia efectiv functia, poate dupa cateva zile dupa rezultatele definitive. AMDATi 16 iunie 2008 19:11 (EEST)
Poreclă? Nu știu dacă e onorabil termenul acesta pentru un oraș, mai ales in vinieta festivă , chiar dacă e vorba de Micul ParisEwan (discuție) 10 august 2008 01:26 (EEST)

Foto header[modificare sursă]

Ce relevanta are colajul de antet articol cu stadionul ala in el pe prima pozitie? Este total aiurea ca un stadion sa fie reprezentativ pentru Bucuresti. De ce nu l-am pune pe Gigi Becali, ca doar face PAC PAC.--Asybaris aport 29 octombrie 2009 14:02 (EET)

Subscriu la revolta lui Asybaris de mai sus! Bucurestii au fost multa vreme simbolizati de cladirea Ateneului Roman. Consider ca aceasta cladire face mai multa onoare bucurestilor, decat casa popo(r)ului si alte cladiri, care mai de care mai urate. Ateneul Roman e construit intr-o perioada de inflorire culturala si economica a orasului, in 1888. El a fost construit practic in mod paralel cu alte astfel de cladiri europene (de ex. Musikverein din Viena), si deci simbolizeaza racordarea Romaniei si Bucurestilor la cultura europeana, si o contemporaneitate cu ea. Casa Popo(r)ului poate fi subsumata doar unei inrudiri dintre Bucuresti si Corea de Nord, in anii dictaturii celei mai cenusii ale lui N. Ceausescu. Chiar daca ea este astazi sediul Parlamentului, istoria si aspectul ei nu sunt in masura sa simbolizeze favorabil orasul Bucuresti. De aceea, Ateneul Roman ramane constructia-simbol a Bucurestilor. Pentru cei care imi vor reprosa anacronism, amintesc ca si Parisul e simbolizat de constructii vechi (ca turnul Eiffel, 1895), la fel si alte capitale europene. Nici una nu e simbolizata de cei mai noi zgarie-nori aflati pe teritoriul ei, cel putin pentru motivul ca un simbol trebuie sa aiba o anumita vechime, pentru a fi recunoscut si cunoscut ca atare. --Horia mar (discuție) 1 iunie 2010 17:41 (EEST)

Vandalizare?[modificare sursă]

La sectiunea Istorie este scris: "Pe malurile Masacrului și ale Colentinei este atestată cultura paleolitică și neolitică." Masacrul e un alt nume pt. raul Dambovita? Bigshotnews (discuție) 2 martie 2011 01:14 (EET) .

Bucuresci[modificare sursă]

Magazin istoric pentru Dacia - 1845.png

În urmă cu niște săptămâni am adăugat în introducere, într-o paranteză, informația că grafia veche a orașului București era Bucuresci. Utilizatorul Mihai Andrei a șters informația fără explicație, apoi a introdus-o la insistențele mele sub formă de text, preluând-o dintr-un blog personal, care nu se califică drept sursă de încredere. Informația sub forma introdusă de Mihai Andrei este greșită și trebuie eliminată:

„Imediat după înlocuirea scrierii chirilice prin alfabetul latin, numele orașului a fost ortografiat Bucuresci.”

Înlocuirea scrierii chirilice s-a făcut în 1862, pe când grafia Bucuresci este folosită în Magazinul istoric pentru Dacia din 1847. De-asta blogurile nu trebuie folosite la scrierea enciclopediei.

Mihai Andrei m-a îndemnat să șterg informația greșită, dar dacă introduc Bucuresci în paranteză, în introducere, cum am făcut din start și cum este standardul larg și la Wikipedia engleză, mi-e frică că o să intrăm într-un război de reveniri, pentru că lui dintr-un anume motiv neînțeles nu-i place așa.

Așa că voi șterge informațiile sale greșite, dar atunci rog pe cineva să introducă în articol unde crede de cuviință informația asta că București se scria cândva Bucuresci.--Mihai (discuție) 12 iulie 2014 21:52 (EEST)

Magazinul istoric pentru Dacia a apărut cu litere chirilice, așa încât susținerea domnului Pitea este greșită. --Mihai Andrei (discuție) 13 iulie 2014 12:13 (EEST)
Da? Uită-te aici: https://archive.org/details/magazinuistoric02unkngoog --Mihai (discuție) 13 iulie 2014 12:21 (EEST)
Vă rog fiți bun și răsfoiți măcar o pagină în linkul postat chiar de dumneavoastră. --Mihai Andrei (discuție) 13 iulie 2014 12:28 (EEST)
Esențial este că deja în 1846 grafia Bucuresci era folosită, ceea ce contrazice aberația introdusă de dvs. dintr-un blog de habarniști. --Mihai (discuție) 13 iulie 2014 12:30 (EEST)
Vă rog să vă temperați limbajul. Sunteți binevenit să contribuiți în mod constructiv la acest proiect. Dacă într-adevăr există atestată grafia latină "Bucuresci" în anul 1847, acest fapt poate fi evocat în articol, însă fără nervi și fără emfază. Faptul că redeschideți acest subiect la nervi, după discuția de la Nicolae Stroescu-Stînișoară, nu vorbește în favoarea dumneavoastră. Scandalagii avem destui, nu trebuie neapărat să le îngroșați rândul. --Mihai Andrei (discuție) 13 iulie 2014 12:36 (EEST)
M-am enervat pentru că contraziceți evidența. Ați introdus în articol informația că Bucuresci este folosit după reforma ortografiei din 1862, eu vă arăt că în 1846 și 1847 era deja folosită grafia.

Vă invit și eu să contribuiți constructiv și să nu mai ștergeți informația sub forma adăugată de mine, dacă nu puteți stabili cu siguranță când a fost folosită prima dată grafia Bucuresci.--Mihai (discuție) 13 iulie 2014 12:42 (EEST)

Comunitatea țigănească? Comunitatea romă[modificare sursă]

Nu înțeleg de ce este folosit termenul de „Comunitatea țigănească” în loc de termenul oficial și mai răspândit „Comunitatea romă”, „romi”, etc. De exemplu aici:

Recensământ 2011: http://www.recensamantromania.ro/wp-content/uploads/2015/05/vol1_t43.xls

Comunități etnice în România: https://ro.wikipedia.org/wiki/Comunit%C4%83%C8%9Bi_etnice_%C3%AEn_Rom%C3%A2nia 21 mai 2016 16:36 (EEST) Acest comentariu nesemnat a fost adăugat de Gkreindler (discuție • contribuții).

Firea nu a candidat independent[modificare sursă]

In caseta scrie ca Firea este independent, dar ea a candidat din partea alianței PSD-UNPPR. Acest comentariu nesemnat a fost adăugat de 5.2.207.104 (discuție • contribuții).

Aveți dreptate, am modificat. Eroarea provine din faptul că a rămas calificativul „independent” de la primarul anterior, Sorin Oprescu, dar la Wikidata un anonim s-a grăbit să o adauge pe Gabriela Firea ca primar încă din 5 iunie, deși rezultatele oficiale al alegerilor, de la Biroul Electoral, nu sunt încă definitivate. --Bătrânul (discuție) 7 iunie 2016 17:27 (EEST)