Discuție:Lista domnilor Țării Românești

De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Salt la: Navigare, căutare

mai corect e totusi Lista de domni ai Tarii Romanesti, nu domnitori valahi.

Corect ar fi lista de domnitori ai Valahiei. Nu toti erau valahi (vezi Vlad Tepes, nascut la Sighisoara), dar denumirea in epoca era de Valahia, nu Tara Romanesca.--Ditae 14 decembrie 2005 17:03 (EET)

Imi permit aici sa nu fiu de acord. Argumente> numele de valahi era dat tuturor romanilor (inclusiv din Transilvania) de straini, iar Vlad Tepes chiar daca s-a nascut la Sighisoara era totusi roman, dar din familia Basarabilor, deci din Tara Romaneasca. De ce nu am pune la domnii valahi (daca ar ramine asa) si pe cei din Moldova, pt. ca ei erau considerati tot valahi. De asemenea, e preferabil cuvintul "domn" pt. perioada medievala si "domnitor" pt. cea medievala tirzie si moderna. Mihail Ioniu, 17.54

Antecesorii lui Basarab I[modificare sursă]

Care sunt sursele (credibile) care vorbesc despre urmatorii voievozi:

cca.1100 Basarab voievod al Țării Severinului

secolul XII Mihail Basarab în jurul Severinului; urmașul lui Nicolae Basarab

1285-1298 Dan voievod în sudul Munteniei

Acestia nu sunt mentionati in nici un tratat in nici o cronologie in nici o lucrare desi descoperirea lor ar fi facut sa vuiasca medievistiva romaneasca. Pana la proba contrarie este vorba de cercetare originala sau fals.

Acest voievod

1113-1128 Nicolae Basarab voievod la sud de Carpați; urmașul lui Basarab

este mentionat numai in cartea lui Grigoras si nici un alt autor nu pare sa ia in considerare existenta sa. Statuile despre care se vorbeste nu au fost gasite niciodata. Cred ca un articol despre personaj se poate lasa dar nu cred ca isi are locul in lista.

PS: Vedeti lista de pe wikipedia in engleza este mult mult mai bine facuta, ca de altfel mai toate articolele de istorie a romanilor Plinul cel tanar 11 aprilie 2007 12:04 (EEST)

I-am dat afară pe voievozii anteriori lui Basarab I, deoarece Țara Românească a început cu acesta. Pentru voievozii anteriori lui se poate crea o listă separată. --Silenzio (discuție) 15 iulie 2013 06:11 (EEST)

Actualizare[modificare sursă]

Am actualizat lista și datelor domniilor pe baza celor mai recente studii publicate. Până în secolul XVII lista este actualizată pe baza lui Constantin Rezachevici - Cronologia critică a domnilor din Țara Românească și Moldova a. 1324 - 1881, Volumul I, Editura Enciclopedică, 2001, după secolul al XVII pe baza lucrării Ioan Scurtu, Ion Alexandrescu, Ion Bulei, Ion Mamina - Enciclopedia de istorie a României, Editura Meronia, București, 2001. Nu am timp să mă ocup de wikizare și formatare, dar i-aș ruga pe cei ce o vor face să nu modifice nume și date decât pe baza unor surse serioase. Cele bune, --Silenzio (discuție) 15 iulie 2013 06:16 (EEST)

Lista domnilor Țării Românești[modificare sursă]

[adus de la Discuție Utilizator:Silenzio76]

Felicitări pentru refacerea listei respective - acum numele sunt în concordanță cu viitoarea pagină de îndrumare Wikipedia:Titluri articole despre monarhi și nobili‎. Iertată fie-mi neștiința, dar ce semnificație au prescurtările p. și a., care apar la mulți dintre Domnii respectivi? --Bătrânul (discuție) 15 iulie 2013 07:05 (EEST)

Mulțumesc pentru felicitări. Le merită și domnii Pafsanias și Iulian Măcreanu care m-au sprijinit în finalizarea listei.
p. înseamnă post., iar a. înseamnă ante.. Aceste notații sunt aduse atunci când nu se știe cu exactitate data începerii sau a sfârșitului domniei. Spre exemplu, începutul domniei lui Basarab I se știe cu certitudine că a început undeva înainte de 26 iulie 1324, deoarece atunci apare pentru prima dată în actul regelui Ungariei Carol Robert către magistrul Martin, în care se amintește purtarea soliilor noastre, în mai multe rânduri, la Basarab, voievodul nostru al Țării Românești din care rezultă că în acel moment acesta domnea de mai mult timp, dar nu se știe cu precizie de când. Anul 1310, care apare în alte surse, se pare că este o eroare determinată de lucrarea lui Giacomo di Pietro Luccari, Copioso ristreto degli annali di Rausa libri quatro, Veneția, 1605 care-l amintește pe Negro Voevoda di natione Vngaro padre di Vlaico nel 1310, iar Basarab I a fost identificat de mulți istorici cu Negru Vodă, dar nu există dovezi clare în acest sens. Deci, domnia lui Basarab I începe cu certitudine a. 26 iulie 1324.
Anul morții lui Basarab I la Câmpulung, zgâriat în tencuiala bisericii Sf. Nicolae din Curtea de Argeș: 6860 (1 septembrie 1351 —31 august 1352). Deci sfârșitul domniei este undeva p. 1 septembrie 1351 și a. 31 august 1352.
Trebuie să aduc niște note explicative la listă. Cele bune,--Silenzio (discuție) 15 iulie 2013 08:28 (EEST)
Mulțumesc pentru explicații. De fapt bănuiam că e vorba despre post și ante, dar nu am vrut să intervin în listă fără să fiu sigur. --Bătrânul (discuție) 15 iulie 2013 08:40 (EEST)
Ce atatea felicitari pentru un articol mediocru. Uitati-va la cum arata articolele din versiunile engleze ale listelor cu domnitori romani. Facute in special de catre straini. Patetic. Articolele wikipediei in romana sunt de asa o proasta calitate. Acest comentariu nesemnat a fost adăugat de 85.234.158.186 (discuție • contribuții).
Ce anume vă nemulțumește? Calitatea informației sau partea grafică? Vă rog detaliați ce considerați proastă calitate?.--Silenzio (discuție) 21 februarie 2016 17:03 (EET)

Domni ai Țării Românești cu numele Vlad[modificare sursă]

Discuție mutată de la Discuție:Vlad al V-lea Înecatul

Și pagina Vlad al VI-lea Înecatul redirecționează la Vlad Înecatul. Cred că e vorba de o confuzie.--Strainu (دسستي‎)  20 aprilie 2016 10:40 (EEST)

Este (confuzie). Vlad a V-lea este de fapt Vlad cel Tânăr (1510-1512), fiul lui Vlad al IV-lea „Călugărul”.
Povestea nu se termină aici, pentru că mai avem un articol cu Vlad al VI-lea: Vlad al VI-lea Dragomir (1521), care nu poate fi considerat ca fiind Vlad al VII-lea, pentru că acela este Vlad al VII-lea Vintilă... --Bătrânul (discuție) 20 aprilie 2016 11:11 (EEST)

────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

Recapitulare. Domni ai Țării Românești cu numele Vlad
  1. Vlad I = Vlad I Uzurpatorul (1395-1396)
  2. Vlad al II-lea = Vlad Dracul (1436-1442; 1443-1447)
  3. Vlad al III-lea = Vlad Țepeș (1448; 1456-1462; 1476)
  4. Vlad al IV-lea = Vlad Călugărul (1481; 1482- 1495)
  5. Vlad al V-lea = Vlad cel Tânăr (1510-1512)
  6. Vlad al VI-lea = Vlad Înecatul (1530-1532)
  7. Vlad al VII-lea = Vlad Vintilă (1532-1535)

Nu l-am introdus în această listă pe Vlad al VI-lea Dragomir (octombrie-noiembrie 1521), considerat uzurpator.

În orice caz, Vlad al V-lea nu este Vlad Înecatul, așa cum greșit redirectează această pagină, ci este Vlad cel Tânăr, zis și Vlăduț. --Bătrânul (discuție) 21 aprilie 2016 11:58 (EEST)

Ar trebui verificate legăturile către acele pagini și corectate confuziile. Eu o voi corecta pe a mea. --Haptokar (discuție) 21 aprilie 2016 12:05 (EEST) PS Greșeala provine dintr-o sursă pe care am crezut-o anterior de încredere: http://www.manastireaviforata.ro/istoric.html.
Propun mutarea discuției în pagina aferentă articolului Vlad Înecatul, pentru că acum a rămas fără pagină principală. --Pafsanias (discuție) 21 aprilie 2016 12:31 (EEST)
Da. așa ar trebui. O voi copia însă și pe pagina de discuții de la Lista domnilor Țării Românești, pentru că mai e și problema cu Vlad al VI-lea Dragomir (care nici nu figura în lista respectivă, în locul său fiind trecut Vlad Călugărul, cel murise cu 26 de ani în urmă). --Bătrânul (discuție) 21 aprilie 2016 12:50 (EEST)

„p." și „a." ?![modificare sursă]

Ce inseamna „p." și „a." in lista?! Este necesara deasemenea o mai buna explicare a insemnatatii anilor. Ce ar trebui sa inteleg de aici: „Radu Paisie: a. 18 aprilie 1536 - între 27 mai și 2 iunie 1539”?! --5.12.112.120 (discuție) 12 august 2017 20:29 (EEST)

Scrie mai sus, în secțiunea Lista domnilor Țării Românești. --Bătrânul (discuție) 12 august 2017 21:01 (EEST)