Al Jazeera

De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Salt la: Navigare, căutare

Mottoul stației: „The opinion and the other opinion”.

Al Jazeera
Lansat 1 noiembrie 1996
Deținut de Al Jazeera Media Network
Format imagine 1080i (HD)
576i (SD)
Slogan "The Opinion and The Other Opinion"
Țară Qatar
Limbă Arabă
Regiune de difuzare Global
Sediu Doha, Qatar
Canale înrudite Al Jazeera English
Al Jazeera Mubasher
Al Jazeera Balkans
Al Jazeera Türk
Al Jazeera Documentary Channel
Site web Al Jazeera Arabic
Disponibilitate
Terestru
Freeview HD (UK) Channel 134
Satelit
Arabsat 11604 H – 27500 – 3/4
Nilesat (SD)
10971 V - 27500 - 3/4
(HD)
11219 H - 27500 - 5/6
Hotbird 12111 V - 27500 - 3/4
beIN (Middle East & North Africa) Channel 200[1]
yes (Israel) Channel 176
DSTV Channel 406
Cablu
Virgin Media (UK) Channel 622
Mozaic TV Channel 100
CableVision (Lebanon) Unknown
Ziggo (Netherlands) Channel 784
Hot (Israel) Channel 137

Al Jazeera (în arabă: الجزيرة‎, al-jazīrah, IPA: [aldʒaˈziːra], Insulă sau Peninsulă în arabă), cunoscută și ca JSC (Jazeera Satellite Channel) este o instituție media cu sediul în Doha, Qatar, deținută de Al Jazeera Media Network - companie aflată parțial în proprietatea familiei Al Thani, dinastie ce se află la guvernarea Qatarului.

Lansată inițial ca o platformă TV de știri și actualității din Lumea arabă, Al Jazeera s-a transformat într-o rețea care include canale TV de specialitate în mai multe limbi. Al Jazeera este una din cele mai mari agenții de presă, cu 80 de birouri în toată lumea.

Televiziunea a devenit renumită ca urmare a izbucnirii războiului din Afganistan, fiind unica care a transmis în direct, de la fața locului.

Al Jazeera a fost acuzată de analiști și reporteri că ar face propagandă pentru guvernul Qatarului. Acuzațiile vin și din partea unor foști angajați ai agenției. Aceasta este percepută ca având o orientare islamistă, promovând Frăția Musulmană, sprijinind sunnismul și având o reacție negativă față de șiism în reportajele difuzate ce țin de conflictele regionale.

Viziunea antioccidentală este o altă acuzație de pe lista instituției, care susține că aceasta prezintă toate părțile conflictului, atât a Irakului, cât și a Iranului.

„Prin finanțarea rețelei de televiziune Al Jazeera, Qatarul a creat cea mai importantă platformă de exprimare moderată și inteligentă din Orientul Mijlociu. Al Jazeera are prestanță, iar această prestanță se reflectă din plin asupra Qatarului.[2]


Istoric[modificare | modificare sursă]

Al Jazeera Satellite Channel, cunoscută și ca AJA, a fost fondată la 1 noiembrie 1996, ca urmare a închiderii postului de televiziune BBC în limba arabă, formând o societate în comun cu Orbit Communications Company.

Canalul BBC s-a închis după un an și jumătate de activitate când, guvernul Arabiei Saudite a încercat să suprime informația, inclusiv un reportaj violent despre execuții și păreri ale disidenților.

Emirul Qatarului, șeicul  Hamad bin Khalif, a oferit un împrumut de 500 de milioane de riali qatarezi (echivalentul a 137 de milioane de dolari) pentru a susține Al Jazeera în primii cinci ani.[3] Acțiunile au fost deținute de investitori străini, cât și de guvernul Qatar-ului.

Prima transmisie în direct a avut loc în 1 noiembrie, 1996. Canalul oferea 6 ore de programe pe zi, care a crescu până la 12 ore spre sfârșitul anului 1997. Semnalul era transmis pe cale terestră, prin cablu, dar și prin satelit (care era un serviciu gratis), deși Qatarul, ca multe alte țări arabe, interzicea populației, până în 2001, să dețină antenă de satelit.

La momentul lansării Al Jazeera, Arab Satellite Communications Organization (Arabsat) era unicul transmițător prin satelit în Orientul Mijlociu și, în decursul primului an de activitate al Al Jazeera, a putut să-i ofere un transponder de bandă C, care necesita o antenă de satelit foarte mare. Un transponder mai puternic, de bandă Ku, a devenit accesibil după ce, compania care îl utiliza anterior, Canal France International, a transmis accidental 30 de minute de pornografie în Arabia Saudită.

Al Jazeera a șocat telespectatorii atunci când a prezentat prin intermediul televiziunii arabe, pentru prima dată, israelienii vorbind în ebraică.

Talk-showul „The Opposite Direction” a fost o sursă constantă de controverse în ceea ce privește probleme de moralitate și religie. Acesta a dat startul unui flux de critici din partea presei regionale, cu viziuni conservatoare, a plângerilor și a dezaprobării guvernelor țărilor vecine.

Unele guverne au blocat emisia terestră a televiziunii și au expulzat corespondenții acesteia. În anul 1999, guvernul algerian a întrerupt alimentarea cu energie electrică în câteva orașe importante, pentru a evita o transmisiune. Au existat și consecințe comerciale, Arabia Saudită a exercitat presiuni asupra agenților de publicitate pentru ai face să evite canalul de televiziune.

Al Jazeera devine postul favorit pentru grupările militante ca, Hamas și separatiștii din Cecenia.

Al Jazeera a fost unica instituție de știri care a a avut corespondenți în Irak, în timpul campaniei de bombardare Operation Desert Fox, în anul 1998.

1 ianuarie 1999 - Al Jazeera a transmis pentru prima dată 24 de ore din 24. Numărul angajaților s-a triplat într-un an de zile, la 500. Bugetul anual era estimat la aproximativ 25 de milioane de dolari la acel moment.

Al Jazeera a lansat, în ianuarie 2001, un site web gratuit, în limba arabă. Televiziunea a devenit disponibilă, în Marea Britanie, prin intermediul British Sky Broadcasting.

Războiul din Afganistan (2001-prezent)[modificare | modificare sursă]

Al Jazeera intră în atenția publicului din Vest în timpul urmăririi la nivel internațional a lui Osama bin Laden și a talibanilor, în urma atentatului din 11 septembrie 2001 din Statele Unite ale Americii. Postul de televiziune prezenta materialele video primite din partea lui Osama bin Laden și a talibanilor, considerând că imaginile cu fugarii cei mai căutați în întreaga lume prezintă interes public. În consecință, au fost lansate critici la adresa televiziunii pentru că ar oferi un mediu de exprimare pentru teroriști. Redactorul șef al biroului din Washington a făcut o paralelă cu mesajul lui Unabomber, apărut în The New York Times[4]. Televiziunea a declarat că a difuzat înregistrările deoarece are o audiență arabă foarte mare[5].

Multe televiziuni erau dornice să obțină acele casete. CNN International a avut dreptul exclusiv de a transmite cu șase ore mai devreme materialul decât celelalte televiziuni ar fi putut să o facă. Prevederea a fost încălcată cel puțin o dată.

Primul ministru britanic Tony Blair a părut în timpul unui talk-show de pe Al-Jazeera, în 14 noiembrie 2001. El a vorbit despre urmărirea talibanilor în Afganistan de către Marea Britanie[6].

Al Jazeera a jucat un rol proeminent în războiul din Afganistan deoarece a reușit să deschidă un birou laKabul înainte ca luptele să înceapă. Biroul a fost distrus, în 2001, de bombele lansate de Statele Unite ale Americii.

În 2002, rețeaua Al Jazeera rămâne dependentă de guvernul din Qatar, cu un buget de 40 de milioane de dolari și venituri de aproximativ 8 milioane. Rețeaua avea în jur de 45 de milioane de telespectatori în întreaga lume.

Un rival al Al Jazeera devine Al Arabiya, o ramură a Middle East Broadcasting Center (MBC), televiziune panarabă înființată în Dubai cu finanțare saudită.

Războiul din Irak 2003-2011[modificare | modificare sursă]

Al Jazeera este prezentă în Iraq din anul 1997. Canalul și web siteul companiei au avut parte de o atenție, fără precedent, din partea vizitatorilor care căutau o alternativă rapoartelor încadrate și conferințelor militare.

Martie 2003 - se lansează web siteul în limba engleză. În noiembrie 2003, știrile despre sport se mută pe un canal separat, alocând mai mult timp emisiunilor știrilor ce țin de problemele public, pe canalul inițial. Canalul avea între 1300 și 1400 de angajați. Existau 23 de birouri internaționale, cu 70 de corespondenți străini și 450 de jurnaliști.

La 1 aprilie 2003, un avion american a tras în biroul Al Jazeera din Bagdad, omorândul pe reporterul Tareq Ayyoub[7]. Atacul a fost declarat ca fiind întâmplător. Totuși, Qatar-ul a oferit Statelor Unite o hartă exactă, cu amplasarea tuturor birourilor rețelei, pentru a evita viitoarele atacuri[8].

Afshin Rattansi a fost primul jurnalist TV, vorbitor de engleză.

Organizarea[modificare | modificare sursă]

Canalul a început difuzarea în 1996, majoritatea angajaților fiind foști angajați ai BBC World Service`s, coproprietar fiind Arabic Language TV.

Logo-ul companiei este o reprezentare decorativă a numelui companiei, scrisă în caligrafie arabă. Selecția a fost făcută de fondatorul companiei, emirul de Qatar, șeicul Hamad bin Khalifa, în urma unei competiții de design.

Echipa Al Jazeera[modificare | modificare sursă]

Wadah Khanfar, la momentul formării Al Jazeera, era directorul Arabic Channel, fiind propus pentru funcția de director general Al Jazeera, acceptă și continuă să muncească pe ambele poziții. După 8 ani în funcția dată, declară pentru Al Jazeera English că și-a atins scopurile inițiale și că timpul dat e suficient pentru liderul unei organizații. În perioada septembrie 2011 - iunie 2013, director este Ahmed bin Jassim al Thani, care devine mai apoi ministrul economiei și al comerțului. Președintele canalului devine Hamer bin Thamer al Thani. Actualul director general este Mustefa Souag.

Editorul șef al paginii web este Mustefa Souag. Editorul șef al paginii, linia engleză, este Mohamed Nanabhay, care ocupă acest post din 2009. Predecesorii acestuia au fost, Beat Witschi și Russell Marryman.

Personalități proeminente al postului sunt:

  • Faisal al-Qassem, prezentatorul talk-showului The Opposite Direction;
  • Ahmed Mansour, prezentatorul showului Without Borders(bi-la Hudud);
  • Sami Haddad.

Șeful de birou din Iran și Beirut, Ghassan bin Jiddo, a devenit o persoană influentă datorită emisiunii, Hiwar Maftuh, una din cele mai urmărite.

Ossama Al Bayati, director artistic și TV, director comercial, este specializat în gândirea conceptuală și branding de rețea.

Expansiunea companiei în afara Orientului Mijlociu[modificare | modificare sursă]

Al Jazeera, linia engleză[modificare | modificare sursă]

În 2003, Al Jazeera angajează primul jurnalist vorbitor de engleză. Acesta este Afshin Rattansi, de la BBC Today Programme.

În martie 2003, este lansat web-siteul în limba engleză[9].

În 4 iulie 2005, compania anunță oficial că va lansa un nou satelite, în engleză, Al Jazeera International[10]. Noul canal a fost deschis în 15 noiembrie 2006, sub denumirea de Al Jazeera English și centre de transmisiune în Doha, Londra, Kuala Lumpur și Washington, D.C.. Transmisiunea de știri are loc 24 de ore, șapte zile din săptămână. Câte 8 ore din Doha și câte 4 ore din celelalte centre.

Jurnaliștii au fost angajați de la ABC's Nightline și de la alte instituții media. Josh Rushing, un fost manipulator media pentru CENTCOM în timpul războiului din Irak, a acceptat să ofere comentarii. David Frost făcea parte, și el, din echipă. Difuzarea se făcea, în mod circular, între centrele de transmisiune.

Al Jazeera în Balcani[modificare | modificare sursă]

În 2011, a fost lansat Al Jazeera Balkans în Sarajevo și servea Bosnia și Herțegovina în Limba bosniacă, în Limba sârbă și în Limba croată. Aspectul este asemănător cu cel al Al Jazeera English.

Al Jazeera în Statele Unite ale Americii[modificare | modificare sursă]

În ianuarie 2013, Al Jazeera cumpără compania Current TV, care era parțial deținută de fostul vicepreședinte Al Gore. Utilizând o parte din infrastructura canalului cumpărat, Al Jazeera lansează la 20 august 2013 un canal de știri american.

Deși Current TV avea o distribuție largă prin satelit și cablu, aceasta aduna 28.000 de vizitatori, un rating foarte redus. Din acest motiv, Time Warner Cable a renunțat la rețea, dar au făcut o declarație că, sunt gata să revizuiască decizia dacă, canalul este important pentru clienții lor[11][12].

În august 2014, Al Gore și alți colegi acționari au intentat un proces juridic împotriva Al Jazeera, susținând o valoare reziduală de $65 milioane din veniturile obținute din vânzare, neplătite în 2014[13]. Al Jazeera a intentat un contra proces.

În 13 ianuarie 2016, CEO Al Jazeera America, Al Anstey a anunțat că, compania va încheia procesul în 12 aprilie 2016, menționând „situația economică”[14].

Al Jazeera Turcia[modificare | modificare sursă]

Al Jazeera cumpără, în 10 februarie 2011, un canal turcesc Cine 5 și lansează Al Jazeera Turk, în limba turcă. În 2014, apare pagina de știri însoțite de materiale video.

Vezi și[modificare | modificare sursă]

Legături externe[modificare | modificare sursă]

Commons
Wikimedia Commons conține materiale multimedia legate de Al Jazeera


Note[modificare | modificare sursă]

  1. ^ [1]
  2. ^ Wally Olins,Brand New. Viitorul chip al brandurilor, trad. Irina Vainovski-Mihai, comunicare.ro, 2015, p. 176,
  3. ^ Hugh Miles, Al Jazeera: How Arab TV News Challenged the World, Little, Brown Book Group, 2010
  4. ^ joe eskenazi, staff writer. „Al-Jazeera not ‘all bin Laden, all the time,’ D.C. bureau chief says. http://www.jweekly.com/article/full/20801/al-jazeera-not-all-bin-laden-all-the-time-d-c-bureau-chief-says/. Accesat la 20 mai 2016. 
  5. ^ FOUAD AJAMI. „What the Muslim World Is Watching. http://www.nytimes.com/2001/11/18/magazine/18ALJAZEERA.html?pagewanted=all. Accesat la 20 mai 2016. 
  6. ^ JAMES RISEN and PATRICK E. TYLER. „A NATION CHALLENGED: PROPAGANDA; Interview With bin Laden Makes the Rounds. http://www.nytimes.com/2001/12/12/world/a-nation-challenged-propaganda-interview-with-bin-laden-makes-the-rounds.html?src=pm. Accesat la 20 mai 2016. 
  7. ^ Jonathan Steele. „Tareq Ayyoub. http://www.theguardian.com/world/2003/apr/09/iraq.guardianobituaries. Accesat la 20 mai 2016. 
  8. ^ Foreign media suffer Baghdad losses. http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2928153.stm. Accesat la 20 mai 2016. 
  9. ^ Al Jazeera. http://www.aljazeera.com/. Accesat la 21 mai 2016. 
  10. ^ Al-Jazeera turns its signal West. https://web.archive.org/web/20050710010536/http://www.cnn.com/2005/WORLD/meast/07/04/aljazeera.spread.ap/index.html. Accesat la 21 mai 2016. 
  11. ^ Al Jazeera America. http://america.aljazeera.com/. Accesat la 21 mai 2016. 
  12. ^ Kevin Voigt. „Al Jazeera buys Al Gore's Current TV. http://edition.cnn.com/2013/01/02/business/al-jazeera-current-tv/index.html?eref=edition. Accesat la 21 mai 2016. 
  13. ^ Al Gore alleges breach of contract in Al Jazeera lawsuit. http://www.bostonstar.com/index.php/sid/224813153. Accesat la 21 mai 2016. 
  14. ^ Al Jazeera America to Shut Down. http://www.hollywoodreporter.com/news/al-jazeera-america-shut-down-855477. Accesat la 21 mai 2016.