Discuție:Peștera Ialomiței

De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Sari la navigare Sari la căutare


are 3 nivele![modificare sursă]

Pestera Ialomita are 3 nivele nu un singur nivel! Primul nivel este cel descris in articol... Acest articol va trebui rescris!Acest comentariu nesemnat a fost adăugat de 188.26.213.0 (discuție • contribuții).

Peștera Ialomicioarei și nu a Ialomiței care este un curs de apă separat! Ialomicioara azi este deviată în subteran, dar este cursul de apă care a format peștera și nu Ialomita care este în afara peșterii. Vezi referinte "Pestera Ialomicioarei este amplasata la altitudinea de 1660 m in muntele Batrana la 10 km de Izvoarele raului Ialomita. Gura pesterii in forma de semielipsa se deschide pe o terasa orizontala situata la 18 m deasupra fundului vaii. Initial aceasta terasa nu exista; intrarea pesterii fiind obturata de la daramaturi astfel incat accesul la gura pesterii era foarte greu.

La intrare se intalneste prima grota cunoscuta sub numele de Grota Mihnea-Voda, spatioasa si luminata de soare in special dimineata, pastrandu-si dimensiunile mari pe o adancime de peste 100m. Se caracterizeaza printr-un sol aproape orizontal, relativ uscat. Inainte de 1924 prin aceasta grota curgea raul pesterii, care strabatea intreaga excavatie. Astazi paraul devine subteran inainte de a ajunge la aceasta grota si se varsa in Ialomita mult mai jos." Inversarea valorilor și retranscrierea istoriei prin limbajul de lemn occidental nu ne înspăimântă...chiar dacă sunt proiecte europene, așa cum au fost proiectele asiatice:)!Acest comentariu nesemnat a fost adăugat de 193.151.30.190 (discuție • contribuții).

Râul Ialomicioara nu are nicio legătură cu Peștera Ialomiței; acesta este un afluent pe stânga al Ialomiței, punctul de confluență fiind la mulți kilometri în aval de peșteră, în satul Moroeni, la ieșirea Ialomiței dintre munți. --Bătrânul (discuție) 4 iulie 2017 16:12 (EEST)Reply[răspunde]

De ce i-a fost schimbat numele?[modificare sursă]

Era stiuta de generatii (stiu din familie), dar mai probabil: de secole, drept Pestera Ialomicioarei. E cumva rezultatul unui reflex ceausist gen "Mircea cel Mare"?

Nu cunosc in amanunt geografia locala, dar inteleg ca sint doi afluenti ai Ialomitei numiti Ialomicioara (Wiki in engl. are mini-articole cu fiecare, unul pentru afluentul drept si unul pentru cel sting), unde scrie ca primul se varsa in Ialomita la Fieni, iar al 2-lea la Pucheni (sat din comuna Moroeni), drept care art. din roWiki se si cheama Râul Ialomicioara (Moroeni). Daca pestera se afla in comuna Moroeni, e posibil ca sa fie cumva legata de valea Ialomicioarei (afluent de st.). Banuiesc ca numele de Peștera Ialomicioarei a fost dat de taranii localnici, si nicaieri in lume nu vin autoritatile sa impuna localnicilor (si restului lumii) cum sa numeasca locurile natale. O fi vreo chichita a Academiei (geomorfologic sau hidrologic pestera o fi legata de Ialomita mai degraba decit de Ialomicioara [st.]), o timpenie tipic post-decembrista (vezi reforma ortografiei). Limba e un organism viu, violarea ei e o apucatura oribila, care denota porniri autoritare. Sau, din contra, cine stie, poate ca numele vechi a fost impus "de la centru", ca doar fenomenul are ceva traditie, dar tare m-as mira. In cazul unor denumiri care cuprind cuvinte greu de rostit in public si de publicat, inteleg; la Pestera Ialomicioarei, clar nu.

Ar trebui adaugata macar o referinta la schimbarea recenta a numelui plus o scurta explicatie, daca nu mai mult. Asta dincolo de considerentele mele, cu care puteti fi de acord sau ba. Numai bine, Arminden (discuție) 22 iulie 2022 15:12 (EEST)Reply[răspunde]

@Arminden: Aici nu mai era cazul să „lăudăm” Wikipedia în engleză, aveți și la Wikipedia română articolele separate: Râul Ialomicioara (Fieni) și Râul Ialomicioara (Moroeni)... Iar Dicționar Enciclopedic Român, Editura Politică, București 1965 spune la pagina 726 de „Peștera Ialomiței”. Am dat de multe cazuri unde denumirile cunoscute pe plan local nu corespundeau cu cele din hărți sau alte lucrări „de la centru”, iar în articol aveți o carte poștală circulată în 1912 unde scrie „Peștera Jalomiței”, deci la prima vedere nu prea pare a fi ce bănuiți dumneavoastră.--Kun Kipcsak (discuție) 22 iulie 2022 15:24 (EEST)Reply[răspunde]
Tema discutiei este: "De ce i-a fost schimbat numele?". Am notat: "Ar trebui adaugata macar o referinta la schimbarea recenta a numelui plus o scurta explicatie, daca nu mai mult. Asta dincolo de considerentele mele, cu care puteti fi de acord sau ba." Restul e comentariu, "vorbit discutii". Am adaugat numele de "Peștera Ialomicioarei" in introducere, acum cu 2 surse; ramine de adaugat ori de ce exista doua nume (versiunea dv.), sau cind si de ce a fost schimbat numele oficial de pina acum (versiunea mea). Oricare din astea doua explicatii, sau ambele, sint necesare utilizartorilor. Nu e o chestiune de ego a editorilor. Care era numele preponderent pina la schimbarea recenta se poate afla (calculatorul meu isi da duhul si nu mai afiseaza numarul de rezultate la cautarile Google, deci imi e greu s-o fac eu). Cu respect, --Arminden (discuție) 22 iulie 2022 16:26 (EEST)Reply[răspunde]
Sursele aduse de dvs. sunt scrise de un teolog și o botanistă, nu de un specialist în peșteri. --Donarius (discuție) 22 iulie 2022 16:40 (EEST)Reply[răspunde]
@Kun Kipcsak, Donarius: Buna seara. Ati avut dreptate. N-o am din surse citabile, ci de la un speolog cu experienta de la institutul din Bucuresti: e posibila o confuzie datorata asemanarii de nume cu Peștera Dâmbovicioara, numele de Peștera Ialomicioarei fiind folosit, dar incorect. In afara de teolog si o botanista, am citat si o lege care facea trimitere la "Catalogul Goran" din 1982 (exista o editie Cristian Goran, Catalogul sistematic al pesterilor din Romania, 1976; deci 1982 poate fi sau o a 2-a editie, sau o greseala), mai de specialitate decit acesta nu se poate, dar prietenul speolog mi-a comunicat ca dl. Goran era obligat sa consemneze toate numele in circulatie. Ramine sa gasim si o sursa citabila, dar intrebarea pare sa-si fi gasit raspunsul. Multumesc ca ati rascolit pina am mai strins ceva date si am mai invatat ceva. --Arminden (discuție) 22 iulie 2022 20:30 (EEST)Reply[răspunde]
Numele corect al acestei peșteri a fost și este Peștera Ialomiței. Așa apare și pe hărțile vechi, dar și pe cele recente (inclusiv pe Google Maps). Se află practic pe cursul superior al Ialomiței (la cca 250 m de aceasta). Râul Ialomicioara este mult mai departe, la cca 18 km în linie dreaptă de peșteră (punctul de confluență cu Ialomița, în satul Moroeni, la ieșirea Ialomiței dintre munți). Numele peșterii îl purta și vechiul schit de acolo (actuala Mănăstire Peștera Ialomiței. --Bătrânul (discuție) 22 iulie 2022 20:49 (EEST)Reply[răspunde]