Terapie cu laser rece

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Terapia cu laser rece (denumită și Terapie cu laser de nivel scăzut) se referă la o metodă de tratament medical uman și/sau veterinar care este realizată prin intermediul laserului - deci a unei lumini monocromatice și coerente. Scopul invocat al terapiei este reducerea durerii, grăbirea procesului de vindecare și combaterea inflamărilor. Efectul benefic nu au fost dovedit încă de studii medicale, cercetari medicale legate de acest subiect aflându-se de mai mult timp în curs de desfășurare.

Denumiri multiple[modificare | modificare sursă]

Terapia cu laser rece este cunoscută în lumea medicală sub diverse denumiri. Pe lângă vechiul nume Terapie softlaser (tradus liber, laser blând/ușor), sunt folosiți termeni precum Terapie cu laser de nivel scăzut (LLLT, prescurtare în engleză), Biostimulare cu laser și Biomodulare laser. Numele de Terapie cu laser cu nivel scăzut este și el derutant, pentru ca terapia poate se face și cu laser de inalta capacitate. De aceea, unii oamenii de stiință din acest domeniu utilizeaza numele de Fototerapie prin laser, desi, chiar si in literatura stiintifica, acest nume nu s-a impus inca peste tot.

Istorie[modificare | modificare sursă]

Primele utilizari medicale au existat deja la doar cativa ani dupa inventarea laserului in 1960. Astfel in anul 1960 Endre Mester a cercetat la Universitatea Semmelweis din Budapesta influenta radiatiei laser asupra tesutului, in special cu privire la posibilul efect cancerigen. In acest scop el a iradiat pielea unor cobai, care a fost facuta accesibila in prealabil prin raderea firelor de par.

Rezultatele experimentelor sale le-a interpretat anume, ca laserul examinat nu a avut niciun efect cancerigen, ci ca parul cobailor tratati s-a regenerat evident mai repede decat in grupul de control. In experimente viitoare ar fi descoperit chiar o epitelizare mai buna a unor rani greu de vindecat. Mester a publicat rezultatele sale incepand cu 1967 in mai multe publicatii. Aceste studii sunt vazute de unii autori astazi ca un punct de pornire si o prima dovada a Terapiei cu laser rece, insa o propagare stiintifica a experimentelor sale sau chiar o ulterioara verificare experimentala a acestora nu exista pana acum.[1][2][3][4][5]

Mecanismul de acțiune[modificare | modificare sursă]

Procesele fotochimice pe care o radiație laser le provoacă în celule vii, sunt obiectul a numeroase speculații științifice și pseudoștiințifice, acestea fiind de foarte multă vreme neelucidate în mod clar.

De catre protagonistii acestei miscari se presupune ca o importanta centrala o are influenta radiatiei laser asupra mitocondriilor. Aceste organite celulare sunt in principal raspunzatoare de a-i pune celulei la dispozitie energie sub forma de adenozintrifosfat(ATP). Acest lucru are loc in lanturile respiratoare ce se gasesc in membrana celulara interna, care sintetizeaza ATP prin mai multe reactii redox din adenosindifosfat (ADP) si fosfor.

Karu si alti autori ar fi gasit chiar si un mecanism, care [6][7][8] prin absorbtie se prinde direct de pigmentii accesori ai lantului respirator si care prin diferite procese precum stimularea de flavona-dehidrogenaza si de citocromoxidază [9] duce la o directa activare a lantului respirator [10][11] si pe drumul stimularii de porfirină [12] prin generarea de oxigen, urmata de oxidarea NADH-ului (Nicotinamidă adenină dinucleotidă)[13][14];astfel, prin activarea lantului respirator, asociat reactiilor mentionate anterior anterior[15][16][17] s-ar induce in final o sinteza a ATP-ului mai crescuta decat in mod normal.[6][7][8]

Astfel, prin sinteza ATP stimulata de radiatia laser si condusa de enzima numita sintează-ATP ar fi provocata o crestere a energiei celulare in forma ATP de pana la 400%.[18] ATP-ul ar fi astfel transmis de catre mitocondrii mai departe in citoplasmă inconjuratoare, ar creste stocul de ATP al celulei si ar stimula prin aceasta un rand de procese celulare. Totodata, un important proces chimic ar fi activarea de pompei de natriu si potasiu[16][19][20][21][22][23][24], care are o influenta esentiala asupra stabilizarii potentialului de membrana al celulei [25] si astfel asigura spre exemplu o functie importanta a celulelor pentru stimularea si transmiterea mai departe a durerii.

O alta consecinta esentiala a concentratiei ridicate de ATP este activarea sintezei ADN si ARN.[26][27][28][29][30][31] si prin asta intensificarea procesului de mitoză[22][32] care are o influenta esentiala asupra capacitatii de regenerare a tesutului.[33][34][35][36]

Al treilea efect fundamental, pe care radiatia laser ar trebui sa il exercite asupra tesutului, ar fi un efect antiinflamator.[37][38][39][40][41] Aceasta se bazeaza pe diferite mecanisme, astfel ar fi stimulata microcirculatia arteriala si venoasa, care transporta mai multe leucocite si macrofage in tesutul afectat de radiatia laser.[42][43][44] Mai mult decat atat, ar fi stimulata fagocitoza leucocitelor si macrofagelor.[34][45][46][47] In afara de asta ar fi stimulata dezvoltarea de anticorpi.[48][49][50][51][52] iar prin eliberarea redusa de granulatii citoplasmatice din celulele mast se diminueaza tendinta de inflamare.[37]

Pe langa aceste mecanisme de efect principale, ar mai exista un rand de alte efecte de care se pretinde ca ar fi dovedite. Astfel ar fi interesant, ca la bacterii, prin lezarea membranei celulare si inhibarea enzimelor bacteriene, generarea radicalilor liberi de oxigen poate duce la o puternica inhibare.[53][54][55][56][57]

Utilizare[modificare | modificare sursă]

Recomandarile de utilizare se intreapta/se concentreaza mai ales spre inflamatiile pielii si a mucoaselor, precumm si fenomene de uzura, inflamare ale organelor de locomotie si incheieturi, cat si impotriva alergiilor (ca de exemplu alergie la praful de casa, la parul de animale, la polen).

Nu exista vreo forma de uzilizare standardizata pentru terapia cu laser rece. La fel cum performanta aparatelor variaza, si parametrii de utilizare sunt diferiti de la terapeut la terapeut. Aparatura cu laser rece se afla printre altele in cabinetele [Heilpraktiker|heilpraktiker]-ilor, ortopezilor (mai ales a medicilor sportivi) si al medicilor O.R.L.

Tratamentul cu laser rece este cunoscuta ca nedureroasa si fara afecte adverse. Der Laserstrahl durchdringe die Unterhautschichten und wirke nach Ansicht seiner Anwender als heilsame „Biostimulation“ auf den Stoffwechsel im Bindegewebe. Dies führe zur Regeneration der Hörzellen, zur Stimulation des Immunsystems, zur Forcierung der Zellteilung und zur Aktivierung bestimmter Abwehrmoleküle. Wissenschaftliche Belege hierfür fehlen.

Es werden je nach Ausbildung des Therapeuten entweder schmerzende Körperstellen flächig bestrahlt, oder es werden gezielt Akupunkturpunkte behandelt (Laserakupunktur). Eine selten angebotene Variante ist die Laserblutbestrahlung (Blutakupunktur), bei der grünes Licht über einen Katheter in einer Vene auf das Blut einwirken soll.

Valoarea terapeutica[modificare | modificare sursă]

Der therapeutischer Wert der Softlaser wird in der Literatur unterschiedlich, überwiegend kritisch betrachtet. Die Wirksamkeit ist wissenschaftlich bislang nicht nachgewiesen.

Eine systematische Übersichtsarbeit zur Anwendung bei Nackenschmerzen kommt zum Schluss, dass kurz- und mittelfristig eine schmerzlindernde Wirkung existiere.[58]

Speziell zur Anwendung des Low-Level-Lasers bei Tinnitus liegen mehrere randomisierte, kontrollierte Studien vor, allerdings jeweils mit geringer Patientenzahl. Während ältere Studien[59][60][61][62] eine Wirksamkeit der Low-Level-Lasertherapie für Tinnitus nicht belegen konnten, existieren jüngere Studien, die eine Wirksamkeit der Low-Level-Lasertherapie bei Tinnitus zeigten.[63][64]

Die Deutsche Gesellschaft für Zahn- Mund- und Kieferheilkunde kommt bei der Bewertung der Laser-Biostimulation zum Schluss, dass die eingesetzten Mittel angesichts ihrer niedrigen Leistungsdichte mit Laserpointern vergleichbar seien. Aufgrund zahlreicher Doppel-Blindstudien sei mit hoher Gewissheit davon auszugehen, dass die Laserbiostimulation keine substanzielle Wirkung habe und dass therapeutische Effekte auf dem Placeboeffekt beruhten.[65][66][67][68]

Gerätetechnik[modificare | modificare sursă]

Es werden drei Lasertypen unterschieden:

  • Hard-Laser mit Leistungen zwischen 30 und 180 Watt (Einsatz in der Chirurgie)
  • MID-Laser mit Emissionsstärke im zweistelligen Milliwattbereich
  • Soft-Laser mit sehr weicher Emission im niedrigen Milliwattbereich

Zur Anwendung im physiotherapeutischen Bereich kommen meist die sogenannten MID-Laser. Die Strahlungsintensität liegt bei etwa 70 Milliwatt. Die Applikation erfolgt mit einer Punktelektrode, die auf einen Schmerzpunkt aufgesetzt werden kann oder in einer Art Strichführung über das betroffene Gebiet geführt wird.

Bibliografie[modificare | modificare sursă]

Link-uri externe[modificare | modificare sursă]

Einzelnachweise[modificare | modificare sursă]

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