Telewizja Polska

De la Wikipedia, enciclopedia liberă
Sari la navigare Sari la căutare
TVP
Telewizja Polska S.A.
TVP logo.svg
Lansat la  Modificați la Wikidata
ProprietarGuvernul Poloniei
SloganBądźmy razem
(Hai să fim împreună)
ȚarăPolonia
SediuStrada Woronicza nr. 17
Varșovia, Polonia
Prezență online
tvp.pl

Telewizja Polska S.A. (TVP sau Televiziunea Poloneză) este instituția publică de televiziune din Polonia.[1][2][3] Este cea mai mare rețea de televiziune poloneză,[4] cu toate că numărul ei de spectatori a scăzut din 2010.[5] Aproximativ o treime din veniturile TVP provin dintr-o taxă TV plătită de receptor, în timp ce restul este acoperit din subvenții guvernamentale, reclame și sponsorizări. 

Conform legii audiovizualului din 1992, instituția este obligată să prezinte știrile cu obiectivitate și imparțialitate. Cu toate acestea, din 2015, TVP a fost descrisă pe scară largă ca prezentând unilateral favorabil Partidul Lege și Justiție aflat la guvernare, lucru care a fost comparat cu propaganda fostului regim comunist.[6][7][8] TVP s-a confruntat, de asemenea, cu critici pentru portretizarea persoanelor LGBT, a opoziției politice, a germanilor, a evreilor și a altor grupuri ca o conspirație din umbră care încearcă să submineze Polonia.[9][10]

Cronologie[modificare | modificare sursă]

Sediul TVP de pe strada Jan Paweł Woronicz nr. 17 (ul. Jana Pawła Woronicza), Varșovia, Polonia[11]
  • 1935: PIT (Państwowy Instytut Telekomunikacyjny - Institutul Național de Telecomunicații) începe să lucreze împreună cu Radio Polonia la înființarea primului serviciu de televiziune.
  • 1937: Finalizarea primei stații de difuzare alb-negru.
  • 1938: lansarea canalului experimental, transmisie regulată programată pentru 1941.
  • 1939: Toate echipamentele sunt distruse de armata germană.
  • 1947: PIT reia lucrul la emisiunile de televiziune.
  • 1951: Prima transmisie poloneză după al doilea război mondial .
  • 1952: Începere programul regulat.
  • 1957: Difuzarea primului eveniment sportiv; meciul de box Skra Warszawa - Gwardia Łódź [12]
  • 1958: Emisiunea de știr Dziennik Telewizyjny („Jurnal”) a fost fondată.
  • 1970: A fost fondat TVP2.
  • 1971: Începerea transmisia color (în SECAM).
  • 1989: Introducerea unui serviciu de teletext.
  • 1989: Emisiunea Dziennik Telewizyjny a fost înlocuită de Wiadomości („Știri”).
  • 1992: Telewizja Polska Spółka Akcyjna - ia naștere prin separarea emisiunilor publice de televiziune și radio printr-un act parlamentar.
  • 1992: TVP Polonia începe transmisiile de probă.
  • 1993: Polskie Radio i Telewizja (Radioteleviziunea Poloneză) se alătură Uniunii Europene a Radiodifuziunii ca membru activ
  • 1994: Începutul schimbării de la sistemul SECAM la PAL pentru toate canalele, cu excepția TVP1 .
  • 1995: Schimbarea de la SECAM la PAL a fost finalizată pe măsură ce TVP1 a trecut la acest sistem standard de culoare.
  • 2003: Schimbarea siglei TVP.
  • 2009: S-a deschis noua clădire a sediului principal de la Varșovia.
  • 2013: Televiziunea analogă terestră și-a încheiat transmisia

Canale TVP[modificare | modificare sursă]

Canalele transmise prin sistemul DVB-T, și anume TVP HD și TVP Seriale, sunt canale de televiziune cu plată. TVP Polonia, TVP Info și TVP Historia sunt disponibile prin sistemul DVB-T și în Lituania.

Canale generale și regionale[modificare | modificare sursă]

Cota de audiență în 2013 [13]
Canal Audiență (%)
TVP1 13,17%
TVP2 10,30%
TVP Info 2,61%
TVP Seriale 1,14%
TVP Polonia 0,68%
TVP Rozrywka 0,48%
TVP Historia 0,45%
TVP Kultura 0,41%
TVP HD 0,37%
TVP3 0,36%
TVP ABC 0,00%
Jasna GÓRA tv 0,00%
TVP Sport 0,29%
Belsat 0,29%
TVP Parlament 0,09%
TVP World 0,01%
Total 30,26%

Canale HD[modificare | modificare sursă]

  • TVP1 HD: versiunea HD a TVP1, de la 1 iunie 2012;
  • TVP2 HD: versiunea HD a TVP2, de la 1 iunie 2012;
  • TVP Info HD: versiunea HD a TVP Info, de la 30 septembrie 2016;
  • TVP HD: cele mai bune producții TVP în HD, de la 6 august 2008;
  • TVP Sport HD: versiunea HD a TVP Sport, de la 12 ianuarie 2014.
  • TVP Kultura HD: versiunea HD a TVP Kultura, introdusă pe 23 octombrie 2019.

Canale de specialitate[modificare | modificare sursă]

Canale internaționale[modificare | modificare sursă]

Canalele viitoare[modificare | modificare sursă]

Modificări din 2015[modificare | modificare sursă]

În 2015, guvernul a adoptat o lege care îi permite să numească direct conducătorul TVP.[19] De atunci, TVP a manifestat părtinire față de partidul Lege și Justiție (Prawo i Sprawiedliwość, PiS), ceea ce a fost descris ca propagandă de critici.[8] În 2018, The Economist a declarat: „crainicii [TVP]... laudă PiS slugarnic, în timp ce îi consideră pe critici ca fiind niște cripto-comuniști perfizi.[20]

Organizația pentru libertatea presei Reporteri fără frontiere a scris în evaluarea sa din 2019 privind libertatea presei în Polonia că „pentru uciderea primarului din Gdansk, Pawel Adamowicz în ianuarie 2019, mulți au dat vina pe propaganda de ură difuzată de către radio-televiziunea de stat.[21] Înaintea alegerilor pentru Parlamentul European din 2019, TVP a organizat 105 videoclipuri electorale, dintre care 68 din 69 despre partidul de guvernământ erau pozitive și toate cele 33 despre opoziție erau negative, potrivit unui studiu realizat de Societatea Jurnaliștilor.[7]

Politologul polonez și activistul anti-rasism Rafał Pankowski a declarat: „Am vârsta suficientă pentru a-mi aminti cum era televiziunea controlată de comuniști în anii 1980 și pot spune cu siguranță că ceea ce avem acum este mai crud, mai primitiv și mai agresiv decât orice a fost difuzat în acea perioadă."

TVP a fost puternic criticat în perioada premergătoare alegerilor prezidențiale poloneze din 2020, fiind descris ca „purtătorul de cuvânt” al guvernului[22] și ca având un „discurs guvernamental de ură” de către organizația Reporteri fără frontiere.[23]

În 2020, postului i s-a ordonat retragerea unui documentar, Inwazja, lansat chiar înainte de alegerile din 2019. Comparând mișcarea LGBT în mod nefavorabil cu potopul suedez și comunismul, documentarul susținea că există o „invazie LGBT” în Polonia și că organizațiile LGBT au scopul de a legaliza pedofilia. Avocatul polonez al PoporuluiAdam Bodnar a declarat: „Materialul nu numai că reproduce stereotipuri și intensifică ura socială față de persoanele LGBT, dar și manipulează faptele”.[24][25][7][26]

În timpul campaniei prezidențiale din 2020, televiziunea de stat a difuzat în cadrul emisiunii de știri Wiadomości un segment denumit Trzaskowski spełni żydowskie żądania? („Va răspunde Trzaskowski cererilor evreiești?”) cu privire la candidatul din partea partidului Platforma Civică Rafał Trzaskowski. O plângere a fost făcută de Comitetul Evreiesc American, Uniunea Comunităților Religioase Evreiești, Rabinul Șef al Poloniei, către Consiliul Național al Presei privind Etica; plângerea s-a referit la antisemitismul din program. Consiliul a concluzionat că nu numai că au fost făcute declarații antisemite în cadrul emisiunii, dar și că a încălcat etica jurnalistică: Wiadomości „s-a transformat într-un instrument de propagandă a unuia dintre candidații la aceste alegeri”.[27][28][29][30][31][32]

Conform lui Timothy Garton Ash, „radio-difuzorul a coborât în lumea paranoică a extremei drepte, în care polonezii fără pată, eroici și mereu neînțeleși sunt victimele conspirațiilor unor forțe plutocratice subterane germane - evreiești - LGBT, care se întâlnesc în secret în castele elvețiene."[9]

Președintele TVP, Jacek Kurski, a respins afirmația că organizația a încălcat legea audiovizualului[33][34] și comentatorul conservator al mass-mediei și fostul angajat al TVP Jacek Karnowski a spus că postul „merită recunoaștere” pentru „promovarea consecventă a patriotismului și a gândirii pro-statale”.[35][36]

Cooperare internațională[modificare | modificare sursă]

În 2015, TVP a avut un acord cu BBC, conform căruia au lucrat împreună la producții de film și de televiziune.[37]

Rețeaua TV de arte liberale franco-germană ARTE a anulat o cooperare de 15 ani cu TVP,[38] când a aflat în februarie 2009 că directorul general al TVP, Piotr Farfał, era membru al partidului Liga Familiilor Poloneze (Liga Polskich Rodzin), care se opune „filosofiei canalului Arte bazată pe schimbul intercultural"[39] și deoarece „partidul cu care președintele TVP este în prezent conectat nu împărtășește valorile europene”.[40] Cooperarea a fost anulată din nou în ianuarie 2016 după o modificare a legii mass-mediei din Polonia, care a provocat temeri privind lipsa de pluralism și a independenței TVP.[41]

Audiențe ale unor emisiuni[modificare | modificare sursă]

În septembrie 2020, emisiunea TVP Wiadomości a fost cel mai popular program de știri din Polonia, cu o medie de 2,66 milioane de telespectatori pe zi.[42]

Istoria siglei[modificare | modificare sursă]

În perioada 1952–1992, sigla canalului a fost formată din literele lipite TP, cu T de culoare albă și P de culoare roșie TP. Din 1992–2003 s-a folosit pe un fundal negru litera de culoare verde T, roșu V, albastru P și cuvântul TELEWIZJA POLSKA S.A. și trei dungi: roșu, verde și albastru.

Din 2003 – prezent, sigla conține literele TVP cu alb pe fond albastru, fiecare literă într-un dreptunghi, iar pe al doilea rând se află inscripția TELEWIZJA POLSKA cu majuscule de culoare albastră.

Vezi și[modificare | modificare sursă]

Referințe[modificare | modificare sursă]

  1. ^ „Poland's State Media Is Government's Biggest Booster Before Election”. The New York Times. 
  2. ^ „Poland's media battle gets political”. Politico.eu. 
  3. ^ „Polish government to 'repolonize' media in next term, deputy PM says”. Reuters. 
  4. ^ „Nie ufamy mediom publicznym i częściej płacimy za treści”. Press.pl (în poloneză). Accesat în . 
  5. ^ „W 2010 r. zyskała tylko TVN, duży spadek TVP 1” [In 2010, only TVN gained, TVP 1 decreased significantly] (în poloneză). Wirtualnemedia.pl. . Accesat în . 
  6. ^ Połońska, Eva (). „Watchdog, Lapdog, or Attack Dog? Public Service Media and the Law and Justice Government in Poland”. Public Service Broadcasting and Media Systems in Troubled European Democracies (în engleză). Springer International Publishing. pp. 227–255. ISBN 978-3-030-02710-0. 
  7. ^ a b c Davies, Christian (). 'Cruder than the Communists': Polish TV goes all out for rightwing vote”. The Guardian. Accesat în . 
  8. ^ a b Sources:
  9. ^ a b Ash, Timothy Garton (). „Opinion: For a bitter taste of Polish populism, just watch the evening 'news'. The Globe and Mail. Accesat în . 
  10. ^ Żuk, Piotr (). „One Leader, One Party, One Truth: Public Television Under the Rule of the Populist Right in Poland in the Pre-Election Period in 2019”. Javnost - The Public. 27 (3): 287–307. doi:10.1080/13183222.2020.1794413. 
  11. ^ „Redakcja tvp.pl” (în poloneză). TVP S.A. Accesat în . 
  12. ^ Sport w TVP - obrazki z wystawy
  13. ^ „TVP1, TVN, Polsat i TVP2 mocno w dół w 2013 r. (top 122)”. wirtualnemedia.pl. . 
  14. ^ TVP Dokument wystartuje 19 listopada, satkurier, 6 October 2020
  15. ^ „TVP Muzyka i TVP Nauka - nowe kanały w planach”. SATKurier.pl. Accesat în . 
  16. ^ „TVP Muzyka i TVP Klasyka - dwa nowe kanały tematyczne od Telewizji Polskiej”. www.wirtualnemedia.pl (în poloneză). Accesat în . 
  17. ^ „TVP Muzyka i TVP Nauka - nowe kanały w planach”. SATKurier.pl. Accesat în . 
  18. ^ „TVP World ma ruszyć w 2021 roku. Kurski: dla Polaków za granicą niemówiących już po polsku”. www.wirtualnemedia.pl (în poloneză). Accesat în . 
  19. ^ „Poland profile - Media”. BBC News. . Accesat în . 
  20. ^ „Poland's ruling Law and Justice party is doing lasting damage”. The Economist (în engleză). Accesat în . 
  21. ^ „Poland”. Reporters Without Borders. 
  22. ^ Santora, Marc; Berendt, Joanna (). „Poland's State Media Is Government's Biggest Booster Before Election”. The New York Times (în engleză). ISSN 0362-4331. Accesat în . 
  23. ^ „Polish public broadcaster peddles government hate speech in presidential election run-up”. Reporters Without Borders. . Arhivat din original la . 
  24. ^ Bretan, Juliette (). „Court orders Polish state broadcaster TVP to take down online anti-LGBT film”. Notes From Poland. Accesat în . 
  25. ^ „KPH wygrywa w sądzie z TVP. Podatnicy dowiedzą się, ile kosztowała homofobiczna "Inwazja". oko.press. Accesat în . 
  26. ^ „TVP o Inwazji LGBT: "Potop", "gorsza niż najbardziej zagorzali komuniści", "czeka nas legalizacja pedofilii". oko.press. Accesat în . 
  27. ^ „Rada Etyki Mediów o "Wiadomościach": "To instrument propagandy". www.kobieta.pl (în poloneză). Accesat în . 
  28. ^ „Polish state TV incited hatred against Jews, media ethics panel says”. Jewish Telegraphic Agency. . Accesat în . 
  29. ^ Staff, Reuters (). „Jewish group slams Polish public TV for 'hateful' role in presidential race”. Reuters (în engleză). Accesat în . 
  30. ^ „Leading presidential hopeful would 'satisfy Jewish claims' for Holocaust restitution, Polish state TV warns”. Jewish Telegraphic Agency. . Accesat în . 
  31. ^ „Wyborcza.pl”. Accesat în . 
  32. ^ „Organizacje żydowskie złożyły skargę na "Wiadomości". JEWISH.PL (în poloneză). Accesat în . 
  33. ^ „Prezes TVP: Staramy się robić telewizję rzetelną i spluralizowaną” [President of TVP: We try to make television reliable and plural] (în poloneză). Interia. Accesat în . 
  34. ^ „Sejmowa komisja o TVP. Kurski bronił rzetelności, ale posłanka Sobecka przebiła prezesa” [Sejm committee about TVP. Kurski defended integrity, but MP Sobecka defended more than the president] (în poloneză). Gazeta.pl. Accesat în . 
  35. ^ „Cztery lata prezesury Jacka Kurskiego w TVP. "Sprawny i kreatywny, razi jego gust i cynizm". Wirtualnemedia.pl (în poloneză). Accesat în . 
  36. ^ „Cztery lata prezesury Jacka Kurskiego w TVP. "Telewizja publiczna na wielu polach odbudowała swoją przewagę". Wpolityce.pl (în poloneză). Accesat în . 
  37. ^ „TVP stawia na współpracę z BBC. Nowe produkcje”. Media2.pl. Accesat în . 
  38. ^ arte.tv. Arhivat în , la Archive.is
  39. ^ „Libertas to cut links with controversial Polish political party”. The Irish Times. . Accesat în . 
  40. ^ Nick Holdsworth. „Dual peril for Poland's top pubcaster”. Variety. Accesat în . 
  41. ^ Francuska TV ARTE zrywa współpracę z TVP
  42. ^ "Wiadomości" liderem oglądalności we wrześniu”. sdp.pl (în poloneză). Accesat în . 

Legături externe[modificare | modificare sursă]