ATR (canal de televiziune)

De la Wikipedia, enciclopedia liberă
ATR
Lansat la  Modificați la Wikidata
Țară Ucraina
Prezență online
site web oficial
pagină Facebook
cont Twitter
canal YouTube
Telegram channel

ATR (chirilice: АТР) este un canal de televiziune ucrainean al cărui public țintă îl reprezintă tătarii din Crimeea. A difuzat în Crimeea, Ucraina, de la 1 septembrie 2006 până la 1 aprilie 2015, când a fost nevoit să închidă în urma ocupației autorităților ruse după ce nu a reușit să obțină licența în conformitate cu legea rusă.[1][1][2][2] La mijlocul lunii iunie 2015, postul și-a reluat emisia în Ucraina și de atunci își are sediul situat la Kiev.[3] Atunci când se afla în Crimeea, majoritatea programelor difuzate de canal erau în limba rusă (60%), 35% în tătară crimeeană și 5% în limba ucraineană.[4] Canalul folosește Tamga pe post de stemă a canalului.

Istorie[modificare | modificare sursă]

Canalul a început să difuzeze la 1 septembrie 2006.[2] Din 2012, acesta a fost disponibil și prin satelit. Fondatorul și proprietarul ATR este omul de afaceri Lenur Izmailov.[2]

ATR a relatat evenimentele care au condus la referendumul din Crimeea din 2014, și care au dus la anexarea Crimeei în martie 2014 de către Rusia dintr-o perspectivă pro-ucraineană.[1] După anexare, ATR a primit un avertisment oficial conform căruia ar desfășura „activități extremiste” și, deși a rămas destul de critic, a evitat termeni precum „anexare” și „ocupație”.[1]

În 2015 canalul și-a schimbat grila de programe; a redus timpul acordat emisiunilor politice și știrilor, axându-se în schimb pe programe culturale.[2]

La 26 ianuarie 2015, ofițerii de poliție ai OMON au blocat clădirea canalului și au efectuat căutări în cadrul unei anchete penale privind mitingurile pro-ucrainene care au avut loc cu un an înainte.[1][4]

După o întâlnire din 21 martie 2015 cu conducătorii canalului, făcând referire la anexarea din martie 2014 a Crimeei de către Rusia, șeful de stat al Republicii Crimeea, Serghei Aksionov, a declarat că ATR „dă speranțe pentru revenirea Crimeei la Ucraina - ceea ce e o prostie - și nu se va întâmpla niciodată.”[2][5]

Pe 18 martie 2015, canalul a declarat că, dacă nu va primi o licență de emisie de la autoritatea rusească de reglementare a telecomunicațiilor Roskomnadzor înainte de 1 aprilie 2015, va trebui să înceteze difuzarea.[1][2][4] Din octombrie 2015 a încercat să obțină această licență.[1] Nu a obținut o licență și, prin urmare, a fost închis la 1 aprilie 2015.[1] Șeful de stat al Republicii Crimeea, Serghei Aksionov a declarat, la 1 aprilie 2015, că „canalul creează tensiuni și un sentiment de insecuritate în rândul publicului, creând speranțe că Crimeea va reveni în Ucraina. I s-a explicat conducerii ATR că astfel de canale nu pot funcționa în republica noastră în această perioadă de semi-război”.[1] Amnesty International a declarat despre oprirea ATR că „Acest atac flagrant asupra libertății de exprimare, îmbrăcat ca o procedură administrativă, este o încercare brută de a înăbuși mass-media independentă, de a împiedica vocile disidenților și de a intimida comunitatea tătară din Crimeea”.[1] Aksionov a negat orice agendă politică din spatele refuzului unei licențe pentru ATR și a declarat că „fac greșeli în mod deliberat pentru a crea controverse în jurul canalului”.[1] Postul a mai încercat să obțină licența, însă nu a reușit și a fost forțat să se închidă la 1 aprilie 2015.[1]

La începutul lunii mai 2015 site-ul ATR și-a reluat activitățile.[6] La 18 iunie 2015, canalul și-a reluat difuzarea în Ucraina și de atunci se află la Kiev.[3]

Conform rapoartelor de știri, gazda ATR Arkadî Babcenco a fost împușcată și ucisă la Kiev la 29 mai 2018.[7][8][9] Cu toate acestea, a doua zi, el era în viață și a apărut la o conferință de presă a Serviciului de Securitate al Ucrainei (SBU).[10] În conformitate cu SBU „uciderea” lui Babcenko a fost pusă în scenă pentru a expune agenții ruși.[10]

Referințe[modificare | modificare sursă]

  1. ^ a b c d e f g h i j k l Crimean Tatar media 'silenced by Russia', BBC News (1 April 2015)
  2. ^ a b c d e f g Crimean Tatar TV channel faces shutdown on April 1, Kyiv Post (31 martie 2015)
  3. ^ a b Persecuted Crimean Tatar TV channel reopens in Kyiv, Kyiv Post (18 June 2015)

    uc Crimean channel ATR resumes broadcasting in mainland Ukraine, Ukrayinska Pravda (4 June 2015)
  4. ^ a b c uc Tatar ATP channel cease broadcasting on 1 April, if he does not get registered as a media for Russian law., Gazeta.ua (18 martie 2015)
  5. ^ Crimea Deputies Back Acting Leader Sergei Aksyonov to Head Republic The Moscow Times
  6. ^ ATR world's only Crimean Tatar TV channel starts broadcasting on Internet, Interfax-Ukraine (7 May 2015)
  7. ^ Russian journalist and Kremlin critic Arkady Babchenko shot dead in Kiev, The Guardian (29 may 2018).
  8. ^ Russian journalist Arkady Babchenko shot dead in Kiev, BBC News (29 may 2018).
  9. ^ Russian journalist Arkady Babchenko is shot and killed in Kiev, Meduza (29 may 2018).
  10. ^ a b 'Murdered' Russia journalist is alive”. BBC News. . Accesat în . 

Vezi și[modificare | modificare sursă]

Legături externe[modificare | modificare sursă]